2007. november 30., péntek

Bill Plympton - villáminterjú


Az Uránia előtermében kómásan kovályogva, nézegetve a könyveket és az embereket, egyszerre felbukkan mellettem egy magasabb amerikai. Könyveket és dvd-ket cipel magával. “Ha gondolja dedikálom”-mondja. A könyv gerincén: Bill Plympton. Megbeszélünk egy interjút a kávézóba.

Milyen animációs filmeket szeret?

Olyanokat, amelyek tele vannak ötlettel. Kedvenceim például Dodó kacsa történetei.

Mi az, ami az Ön számára fontosabb a történet, vagy a rajzolás?

A történet jobban érdekel, mint maga a rajzolás. De, ami még a történetnél is fontosabb az a poén. Szeretem lenyűgözni az embereket, provokálni őket, tarkón csapni. Néhány kritikusom éppen ezért fanyalog is, túlságosan tekervényesnek, következetlennek tartják a történeteim, de én éppen ezt szeretem bennük: a meghökkentést. Ha hallok valami vicceset azonnal felhasználom. A Hair High jónéhány jelenete is így készült például.

Egy interjúban említette, hogy naponta száz darab, azaz húsz másodpercnyi rajzot készít el. Ez azt jelenti - bármennyire is tekervényesek történetei - egy egészestés rajzfilm esetében precizen ragaszkodnia kell a kiinduló koncepcióhoz.

Igen, ez magától értetődő módon így van. Először képregény formában vázolom fel a történeteim, s csak később kezdek bele a filmkockát megrajzolásához. Egy nagyjátékfilm egyértelműen mindig óriási kihívást jelent, ám ez a záloga annak, hogy komolyan vegyenek. Persze szeretem a rövid animációs filmeket is. A Guard Dog kutyájára például nagyon büszke vagyok. Ő az én Miki egerem. Szeretnék ezzel a figurával egy egész brandet elindítani: táskákkal, füzetekkel.

Hogyan talált a kutyára?

Sétáltam egy parkban és egyszerre észerevettem egy kutyát, aki veszettül, s rettegve figyel egy madarat. Azonal felkeltette az érdeklődésem: vajon miért fél a kutya ennyire attól a piciny madártól? S hirtelen eszembe jutott a története. Azóta már egy másik rövidfilmemben is szerepelt. Most készítem majd el a harmadikat Hot dog címen. Ennek a bemutatóját áprilisban tervezzük.

Nemsokára elkészül az Idiots and Angels című egész estés filmje. Tervezi-e már a következőt?

Most egy politikai témán töröm a fejem. Főszereplője egy király lesz, aki megőrült, egy Sadam Hussein szerű figura. De a filmterv megvalósításához nagyon sok pénzre van szükségem. Most a forrásokat keresem hozzá.

Ha már politikáról van szó: látta az Anilouge fesztivál nyitófilmét a Persepolist?

Igen, és nagyon tetszett. Bár a rajzok stílusa igen távol áll az én stlílusomtól, mégis mivel a történet különlegesen személyes volt, egészent megrázott.

Égnek áll (Hair high)

Bill Plympton weboldala

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése